Afbeelding

Kinderen bemiddelen bij conflicten

Onderwijs 1 keer gelezen
UDEN - Op De Tandem in Uden, de school voor speciaal basisonderwijs, wordt al enkele jaren gewerkt met het programma De Vreedzame School voor sociaal-emotionele vorming. Dit schooljaar is er gestart met iets nieuws: bemiddelen bij (kleine) conflicten door leerlingen zelf. Liefst 14 schoolbemiddelaars kregen maandag hun diploma.

[image=117075]

“Aangezien we al enkele jaren bezig zijn met De Vreedzame School zijn de leerlingen gewend aan de manier van conflicten oplossen. Alleen gaan nu ook enkele kinderen uit de groepen 7 en 8 helpen bij het oplossen van conflicten. Uiteraard blijven de juffen en meesters dat ook doen”, vertelt directeur Theo van Dooren.
Indien er op de speelplaats een conflict is, vraagt de juf of meester of de kinderen geholpen willen worden door een bemiddelaar. Als beide partijen dat willen, gaan deze kinderen naar de bemiddelaar. Deze bemiddelaar gaat met de kinderen naar de bemiddelingsruimte. Daar bevraagt de bemiddelaar de kinderen via een stappenplan en komt zo samen met de kinderen tot een oplossing. “Kinderen leren zo dat door praten problemen opgelost kunnen worden. De bemiddelaar ontdekt bepaalde eigenschappen bij zichzelf die goed zijn voor zijn zelfbeeld.”
Een aantal leerlingen heeft de training ‘Hoe word ik een bemiddelaar?’ gehad. In vier bijeenkomsten hebben de kinderen geleerd wat een bemiddelaar doet en zijn ze vaardig gemaakt. Maandag ontvingen de bemiddelaars hun verdiende diploma. Deze diploma-uitreiking werd groots aangepakt. De ouders van de bemiddelaars waren erbij en ook alle kinderen van de Tandem. Vanaf nu wordt er gestart en gaan deze bemiddelaars op toerbeurt de aangeleerde vaardigheden in de praktijk brengen.

Uit de krant

Uit de krant