Omgeduwde bomen langs een pad in De Maashorst.
Omgeduwde bomen langs een pad in De Maashorst.

Vragen over rigoreus werk in De Maashorst

Interview 2.298 keer gelezen

MAASHORST | Bomen worden verwijderd of omgeduwd, paden worden verlegd of (tijdelijk) afgesloten; in de bossen rondom Uden wordt al enkele weken groot onderhoud gepleegd en daarbij gaat men soms rigoreus te werk. Bij de gemeente komen veel vragen daarover binnen. Maurice van Doorn, beheerder in natuurgebied De Maashorst, geeft antwoord op de meest gestelde. 

“Langs onder andere het Slingerpad verwijderen we bomen die dood of verzwakt zijn en te dicht op het pad staan. Dat doen we voor de veiligheid van bezoekers. Het Slingerpad is deze week zelfs een paar dagen afgesloten”, vertelt Maurice.

Veel mensen vragen zich af waarom er zo rigoreus bomen omgeduwd worden. Ze schrikken er zelfs van. Snap je dat?
“Zeker. Het ziet er heftig uit, maar er zit een duidelijke gedachte achter. Door klimaatverandering, stikstof en wisselende grondwaterstanden hebben veel bomen het zwaar. We zien ze massaal achteruitgaan. Als die bomen bij paden staan, kunnen ze gevaar opleveren en verwijderen we ze. Die keuze is dus echt uit veiligheidsoverwegingen.”

Waarom blijft het dode hout vaak wél liggen?
“Dood hout is super waardevol. Het is een bron van leven. Insecten, vleermuizen, spechten, kleine zoogdieren, schimmel; ze zijn allemaal afhankelijk van dood hout. We laten daarom zoveel mogelijk staan of liggen, behalve dus direct langs paden. Het hout van die omgehaalde bomen blijft wel in het gebied. Zo verrijk je de bodem en breng je de natuurlijke kringloop op gang.”

Waarom verdwijnen er rechte lijnen en worden sommige paden afgesloten?
“We proberen het bos weer natuurlijker te maken, meer afwisselend en minder rechttoe-rechtaan. Dat betekent dat we sommige paden verleggen of versmallen. Soms sluiten we ook paden af om rustgebieden voor dieren te creëren.”

Worden er ook nieuwe bomen geplant?
“In de vrijgekomen ruimte planten we nieuwe soorten die hier beter passen. Daarnaast werken we aan meer diversiteit: verschillende leeftijden, soorten en structuren door elkaar. Het bos wordt daardoor weerbaarder en aantrekkelijker voor veel soorten dieren. Naaldbomen zijn bovendien brandgevoeliger. Door langzaam over te gaan naar meer loofbos verklein je de kans op natuurbranden en help je verdroging tegen te gaan.

Wat levert dit werk uiteindelijk op voor De Maashorst?
“Op de lange termijn krijg je een veel sterker, natuurlijker bos. Een bos dat niet meer afhankelijk is van menselijk ingrijpen, waar soorten zich spontaan kunnen ontwikkelen en waar veel meer dieren en planten een plek vinden. Het duurt nog generaties voordat we daar zijn. We zetten nu belangrijke stappen om dat mogelijk te maken.”

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Laatste nieuws

De Paradise Express is een van de attracties op de kermis in Odiliapeel.
Kermis Odiliapeel gaat op vrijdag 26 juni van start! Event 11 uur geleden
Afbeelding
Toontje Verkuijlen Toernooi FC de Rakt: topweekend Event 12 uur geleden
De Groep Openluchtspel brengt Marietje & de Fantastelingen in Naat Piek.
Toneel in Naat Piek: Marietje & De Fantastelingen Toneel/Theater 13 uur geleden
Er is een nieuwe wandelroute door cultuurhistorisch Uden gelanceerd.
Nieuwe wandelroute met luisterfragmenten door historisch Uden Geschiedenis 14 uur geleden
Geniet van de laatste Liederentafel van dit seizoen bij Eigen Herd.
Meezingen met laatste Liederentafel en lekker dansen bij Eigen Herd Muziek 15 uur geleden
De Zeelandse Omloop was een groot succes.
Wandelaars enthousiast over zevende Zeelandse Omloop Event 17 uur geleden

Uit de krant