
Vragen over rigoreus werk in De Maashorst
Interview 2.298 keer gelezenMAASHORST | Bomen worden verwijderd of omgeduwd, paden worden verlegd of (tijdelijk) afgesloten; in de bossen rondom Uden wordt al enkele weken groot onderhoud gepleegd en daarbij gaat men soms rigoreus te werk. Bij de gemeente komen veel vragen daarover binnen. Maurice van Doorn, beheerder in natuurgebied De Maashorst, geeft antwoord op de meest gestelde.
“Langs onder andere het Slingerpad verwijderen we bomen die dood of verzwakt zijn en te dicht op het pad staan. Dat doen we voor de veiligheid van bezoekers. Het Slingerpad is deze week zelfs een paar dagen afgesloten”, vertelt Maurice.
Veel mensen vragen zich af waarom er zo rigoreus bomen omgeduwd worden. Ze schrikken er zelfs van. Snap je dat?
“Zeker. Het ziet er heftig uit, maar er zit een duidelijke gedachte achter. Door klimaatverandering, stikstof en wisselende grondwaterstanden hebben veel bomen het zwaar. We zien ze massaal achteruitgaan. Als die bomen bij paden staan, kunnen ze gevaar opleveren en verwijderen we ze. Die keuze is dus echt uit veiligheidsoverwegingen.”
Waarom blijft het dode hout vaak wél liggen?
“Dood hout is super waardevol. Het is een bron van leven. Insecten, vleermuizen, spechten, kleine zoogdieren, schimmel; ze zijn allemaal afhankelijk van dood hout. We laten daarom zoveel mogelijk staan of liggen, behalve dus direct langs paden. Het hout van die omgehaalde bomen blijft wel in het gebied. Zo verrijk je de bodem en breng je de natuurlijke kringloop op gang.”
Waarom verdwijnen er rechte lijnen en worden sommige paden afgesloten?
“We proberen het bos weer natuurlijker te maken, meer afwisselend en minder rechttoe-rechtaan. Dat betekent dat we sommige paden verleggen of versmallen. Soms sluiten we ook paden af om rustgebieden voor dieren te creëren.”
Worden er ook nieuwe bomen geplant?
“In de vrijgekomen ruimte planten we nieuwe soorten die hier beter passen. Daarnaast werken we aan meer diversiteit: verschillende leeftijden, soorten en structuren door elkaar. Het bos wordt daardoor weerbaarder en aantrekkelijker voor veel soorten dieren. Naaldbomen zijn bovendien brandgevoeliger. Door langzaam over te gaan naar meer loofbos verklein je de kans op natuurbranden en help je verdroging tegen te gaan.
Wat levert dit werk uiteindelijk op voor De Maashorst?
“Op de lange termijn krijg je een veel sterker, natuurlijker bos. Een bos dat niet meer afhankelijk is van menselijk ingrijpen, waar soorten zich spontaan kunnen ontwikkelen en waar veel meer dieren en planten een plek vinden. Het duurt nog generaties voordat we daar zijn. We zetten nu belangrijke stappen om dat mogelijk te maken.”
















