
Schaijkenaar Bob Geurts van Kessel brengt roman uit
Interview 1.108 keer gelezenSCHAIJK | “Er zitten zeker elementen in die mensen uit Schaijk en omgeving zullen herkennen.” Schrijver Bob Geurts van Kessel is geboren en getogen in die plaats en schreef de young adult roman Het Koekoeksnest dat losjes gebaseerd is op gebeurtenissen en plekken uit zijn jeugd.
Door: Machteld Leistra.
Het Koekoeksnest is een aangrijpend coming-of-age verhaal over vriendschap en verlies. Het gaat over Danïel die twee was toen zijn moeder en oudere broertje bij een ongeluk om het leven kwamen. Een drama dat op ware feiten is gebaseerd. "In mijn jeugd is dat iemand uit mijn omgeving overkomen. Dat greep me zo aan, dat het me mijn hele leven bijgebleven is.”
Sindsdien woont de hoofdpersoon met zijn vader afgezonderd aan de rand van het dorp. Als hun oude buurman Ben naar het verpleeghuis gaat, sluit Daniël vriendschap met zijn nieuwe buurjongen Jason die hem weer voorstelt aan de mooie Ellis. "Mijn vader moest naar een verpleeghuis toen ik net aan dit boek begon. Ik ben toen weer in Schaijk gaan wonen. In mijn ouderlijk huis."
Het drietal brengt veel tijd door in het bos en bij de oude zandzuiger, filosoferend, fantaserend en plannen makend voor de toekomst. Maar aan het eind van die onvergetelijke zomer krijgt Daniël opnieuw een zware klap te verwerken. "Die zandzuiger stond vroeger aan de rand van wat nu natuurgebied De Maashorst heet. Je mocht daar niet spelen, maar dat deden we natuurlijk wel. In die buurt was ook een Duits vliegtuig neergestort. Dat heb ik er ook in verwerkt”, vertelt de schrijver.
Het verhaal speelt zich af in het fictieve dorp Gaal, dat ook een buurtschap in Schaijk is en de titel van het boek verwijst naar de naam van een huis. "Om de hoek bij ons stond Het Mezennest. Maar, de titel heeft natuurlijk een dubbele betekenis. De persoon die er gaat wonen, voelt zich er niet echt thuis. Als een koekoek die een ei in andermans nest heeft gelegd”, aldus de schrijver.
Het Koekoeksnest is het eerste boek van Bob Geurts van Kessel. Hij studeerde Nederlands en amerikanistiek in Nijmegen en werkte als zakelijk leider bij literatuurorganisatie Wintertuin. Toen hij langere tijd ziek thuis kwam te zitten, begon hij met schrijven. "Ik had opeens tijd dus ik greep mijn kans. Schrijven was altijd een soort jongensdroom. Als puber schreef ik korte verhalen en las ik veel.”
Hij schrijft graag voor jongvolwassenen. "Ik heb zelf altijd veel young adult gelezen omdat ik het een prettige stijl vind: toegankelijk en to-the-point. Het gaat vaak over grote levenskwesties zoals het verwerken van verlies en het omgaan met rouw. Een thema dat iedereen raakt, maar voor jongeren vaak harder aankomt omdat ze het voor het eerst meemaken”, vertelt hij.
Op dit moment ligt zijn tweede manuscript bij de uitgever en is hij alweer bezig met een derde boek. "Schrijven is een beetje magisch. Je kan wel met een vooropgezet plan werken, maar dan word je af en toe toch nog verrast door wat je zelf schrijft. Soms neemt een verhaal echt een loopje met je als het een kant opgaat die je niet had verwacht. Dat de personages een soort van eigen willetje krijgen en dingen zeggen die je van tevoren niet had bedacht.” Wat hij dan doet? "Volgen en een beetje bijsturen. Het voordeel van een fictief verhaal schrijven is namelijk dat je zelf bepaalt hoe het verloopt.”
















