Jochem.(foto: Henk Lunenburg)
Jochem.(foto: Henk Lunenburg) Foto: Henk Lunenburg
IN GESPREK MET

‘Elke avond is weer verrassend anders tijdens Secrets of the Night’

Human Interest 1.158 keer gelezen

UDEN | Jochem Coolen werd op 31-1-1996 geboren in het ziekenhuis in Veghel. Hij groeide op in Uden, waar zijn ouders en zijn 6 jaar oudere broer nog altijd wonen. Zijn vader is directeur on-site Engineering bij een bedrijf dat ontwerpen maakt voor mechanische snufjes voor andere bedrijven. Zijn moeder werkte eerst in de horeca en nu in de thuiszorg als verzorgende IG. Jochem is docerend theatermaker. “Met een voorliefde voor improvisatietheater maak ik voorstellingen en geef ik theaterlessen”, vertelt hij. In 2019 zette hij zijn eigen improvisatievoorstelling op bij theater Naat Piek. Op 9, 10, 16 en 17 december wordt er opnieuw op los geïmproviseerd, tijdens ‘Secrets of the Night’.

Had jij een fijne jeugd en waar zat je op de basisschool?
“Ik heb een fijne jeugd gehad met vrienden en vriendinnen. We speelde al vaak rollenspelletjes. Op 6-jarige leeftijd mocht ik voor de eerste keer mee naar het Circus Theater in Scheveningen naar The Lion King. Als klein jochie zat ik met open mond te kijken naar de acteurs en poppen die van alle kanten opkwamen en ik dacht: dit wil ik ook. Het eerste vonkje is daar ontstaan en groeide uit tot die enorme vlam die het nu is. Ik zat op volleybal en de eerste jaren van mijn basisonderwijs zat ik op De Vlonder. Daarna ging ik naar De Brink. Bij De Brink was iets meer begeleiding voor dyslexie, mijn oudere broer zat er ook. In die tijd begon ik met musicalles op het CKVU, maar dat was het voor mij net niet. Daarom ging ik al vrij snel naar de theatercursus. Ik heb ongeveer 6 jaar van theatermaakster Sofie van de Krommenacker les gehad. Tijdens de cursus bij Sofie hebben we kleinschalig presentaties en voorstellingen gegeven.”

Wat zijn je vervolgopleidingen? 
“Na het basisonderwijs ben ik 4 jaar lang vanuit Uden naar Heesch gefietst om daar op de vmbo theoretisch + school af te studeren. Hierna volgde ik de mbo opleiding Artiesttheater op de Rijn IJssel in Arnhem. Daar heb ik veel speelervaring opgedaan en heb ik veel geleerd over theater, en een theatraal inzicht ontwikkeld en verbreed. Hierna nam ik een tussenjaar. In dat tussenjaar begon ik als Mad Scientist. Mad Science verzorgt buitenschoolse activiteiten voor basisschoolleerlingen. Ik heb hier mijn eerste ervaringen opgedaan voor de klas. Dit heeft me zeker geholpen in mijn ontwikkeling als begeleider. Mad Science is hands-on, ervaringsgericht en maakt science leuk en leerzaam. Na dat jaar begon ik aan de bacheloropleiding in Utrecht. De overstap van mbo naar hbo beviel me goed. Ik leerde veel in de verschillende leerlijnen van deze opleiding, zoals het begeleiden als docent zijnde en het maken als regisseur zijnde. Als stage bij theater Hakoena leerde ik veel van mijn begeleider Koen Logtens. Hij gaf mij het vertrouwen en de vrijheid om met een groep lekker aan de slag te gaan en een mooie voorstelling te maken. Na deze stage begon ik als docent voor twee groepen kinderen van de basisschool en het voorgezet onderwijs. Tijdens mijn derdejaars onderwijsstage en mijn vierdejaars profielstage heb ik les gegeven op het montessoricollege Arnhem. Hier heb ik mij echt ontwikkeld in het docentschap, wat gebeurde met vallen en opstaan. Zeker in tijden van corona. Na mijn opleiding ben ik meteen aan het werk gegaan op middelbare school Het Rhedens in Dieren. Ik geef daar aan de onderbouw drama. Mijn ontwikkeling als docent is hierdoor gegroeid.”

Hoe begonnen de improvisatievoorstellingen?
“In september 2019 heb ik bij theater Naat Piek als regisseur de vrijheid gekregen om mijn eigen improvisatievoorstellingen op te zetten. Hier hebben we hard voor moeten vechten in de coronaperiode, maar we hebben nu al 3 jaar op rij een reeks van de voorstelling ‘Secrets of the Night’ erop zitten. Eerst kleinschalig met slechts vier voorstellingen, maar dat bleek z’n succes dat het een terugkerend iets is geworden.”


  De acteurs in actie. (foto: Henk Lunenburg)

Kun je uitleggen hoe een improvisatievoorstelling tot stand komt?
“Improvisatietheater is een speelvorm waarbij de tekst niet van tevoren op papier vastligt. De spelers bedenken ter plekke de tekst en het verloop van de scène, vaak wel binnen een van tevoren vastgestelde context. Vooraf hebben we met de acteurs wel oefenlessen, dat wil zeggen dat we situaties gaan spelen zonder dat er één regel tekst vast staat. We gebruiken hiervoor verhalen die eerder zijn geschreven. Tijdens deze oefenlessen staat de ontwikkeling van de spelers centraal. Naast dat ze leren om te improviseren leren ze ook om zichzelf wat meer te laten zien, zowel op het podium als in het dagelijks leven. Het is voor mij altijd ontzettend mooi om te zien hoe de spelers groeien en met meer zelfvertrouwen op het toneel staan.”

Wie schrijft de verhalen?
“Die hebben we allemaal zelf geschreven. De eerste 2 jaar schreef ik de verhalen zelf, ondertussen hebben mensen zich aangemeld die ook een verhaal wilden schrijven. Vanaf begin van de zomer heb ik deze mensen door het schrijfproces begeleid.”

Dit jaar kan het publiek weer genieten van deze improvisatie.
“De drie voorgaande jaren kregen we lovende resecties op de voorstellingen van ‘Secrets of the Night’ en ze werden redelijk goed bezocht. Het aantal bezoekers dat meerdere voorstellingen bijwoont, groeit nog steeds. Dit jaar speelt speelt de improvisatiegroep op 9, 10, 16 en 17 december om 20.00 uur. 2 en 3 december hebben we al voorstellingen gehad. Elke avond wordt een ander verhaal gespeeld, met ander acteurs. Na de openingsact krijgt het publiek en de acteurs van de Improvisatiegroep een beknopte samenvatting van het verhaal te horen. Daarna krijgt ieder acteur persoonlijk zijn eigen personage en het daarbij behorend geheim te horen. Iedere acteur kent dus alleen zijn eigen geheim, maar het publiek kent alle geheimen. Tijdens een korte pauze wordt het decor opgebouwd en verkleden de acteurs zich in de kledij die bij hun rol hoort. Met een muziekstuk wordt het begin aangekondigd, het tweede muziekstuk geeft aan dat ongeveer de helft van de tijd erop zit en met slotmuziekstuk weten de acteurs dat ze naar een slotscène moeten gaan werken. De acteurs gaan zonder overleg vooraf het toneel op en improviseren samen het verloop van het stuk. De vraag is: komen alle geheimen boven water?”

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant