Afbeelding

‘Duurzaamheid is meer dan goed doel’

Zakelijk 282 keer gelezen
UDEN – Het was een volle bak donderdagavond tijdens een bijeenkomst van de gemeente Uden in Champignonkwekerij ’t Voske in Uden. Die stond in het teken van duurzaamheid, maatschappelijk verantwoord ondernemen en de circulaire economie. Ruim 150 aanwezigen, luisterden naar een lezing van Anne-Marie Rakhorst en kregen een rondleiding op de champignonkwekerij van Arjan Heeren.

[image=255467]

Anne-Marie Rakhorst is directeur van Search BV in Heeswijk-Dinter en staat bekend om haar publicaties over duurzaamheid. Zij vertelde over de uitdagingen en kansen van het duurzaam denken. "De wereld verandert. Nederland heeft een unieke kans zich te onderscheiden. Het is de hoogste tijd onze innovatiekracht in te zetten voor een duurzame economie. Duurzaamheid biedt kansen om kosten te besparen, economische groei te realiseren en dus een betere toekomst voor iedereen te creëren. Om dat te bereiken, is samenwerken belangrijker dan concurreren. Dat geldt voor bedrijven onderling, maar ook voor bedrijfsleven en overheid. Rakhorst: ”Duurzaamheid is meer dan een 'goed doel' waar we af en toe aan denken, maar het moet in ons denken en doen verankerd zijn. Duurzaamheid is geboren uit het feit dat we geconfronteerd worden met een groeiende wereldbevolking en een toenemende schaarste van grondstoffen. Bedrijven die duurzaamheid geïncorporeerd hebben in hun hele bedrijfsvoering doen het op dit moment in economisch en financieel opzicht beter dan bedrijven die hier geen aandacht aan besteden.”

Klimaatneutraal
Ook eigenaar Arjan Heeren van champignonkwekerij ’t Voske: "We zijn een middelgrote champignonkwekerij, maar in ons specialisme - het kweken van portabella’s - zijn we een van de grootste in Europa. Klimaatneutraal werken, dat is ons doel. We streven naar een duurzame bedrijfsvoering en voelen ons daarin gesteund door de overheid. In de toekomst willen we energieneutraal produceren. Een bronnensysteem met warmte-koudeopslag zorgt ervoor dat in de zomer overbodige warmte wordt opgeslagen, die in de winter het bedrijf verwarmt. Omgekeerd wordt in de winter kou opgeslagen voor koeling in de zomer. Daarnaast zijn er achttien raamzonnepanelen en zestienhonderd vierkante meter aan zonnepanelen op het dak geplaatst. Ook zijn we op dit moment bezig met een champostbrander. Als dit slaagt zijn we de eerste paddenstoelenteler ter wereld die champost omzet in energie."


Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant