Wout Loeffen uit Odiliapeel wandelt de Nijmeegse Vierdaagse voor Huntington.
Wout Loeffen uit Odiliapeel wandelt de Nijmeegse Vierdaagse voor Huntington.

Wout Loeffen uit Odiliapeel loopt Vierdaagse voor Huntington

Algemeen 1.568 keer gelezen

ODILIAPEEL | Wout Loeffen uit Odiliapeel loopt voor de vijftiende keer mee in de Nijmeegse Vierdaagse. Hiermee zamelt hij geld in voor onderzoek naar de ziekte van Huntington. 

Samen met zijn vrouw liep Wout vele edities van de Nijmeegse Vierdaagse totdat zij te horen kreeg dat ze de ziekte van Huntington had en niet meer mee kon doen. Bij Wout bleef het kriebelen, zo vertelt hij. Na ruim vijfendertig jaar deed hij in 2017 weer mee aan de Vierdaagse. Dit jaar loopt hij voor het goede doel: Campagne Team Huntington.

Huntington is een progressieve hersenaandoening. Het is een erfelijke ziekte die de hersenen aantast. De symptomen lijken op die van Parkinson; Alzheimer; Dementie en ALS. “Het is een slopende ziekte. Genezing is er nog niet”, zo vertelt Wout.

Tussen de 1500 en 6000 mensen in Nederland zijn risicodrager. Het gen dat de ziekte veroorzaakt, werd in 1992 ontdekt en wordt sindsdien intensief onderzocht. Het verloop van de ziekte is onvoorspelbaar en verschilt sterk per persoon. Wout kent veel mensen die deze ziekte hebben. “Vreselijk om te zien.”

Campagne Team Huntington onder leiding van de Amsterdamse hoogleraar en medicus Eric Reits doet onderzoek naar de juiste medicatie en heeft daar veel geld voor nodig. “Iedereen die mij sponsort kan er van op aan dat iedere cent wordt overgemaakt op de rekening van Campagne Team Huntington”, aldus Wout.

Doneren? 
Wil je Wout Loeffen helpen met geld in te zamelen voor de ziekte van Huntington? Meer info vind je op: www.devierdaagsesponsorloop.nl.

”.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant