Afbeelding

Lelijke Eend wordt elegante Cygnus

Zakelijk 434 keer gelezen
UDEN – Ze hebben verstand van het materiaal polyester en van lelijke eendjes. Het echtpaar Marja en Ruud Verbeek en zoon Joris uit Uden hebben die kennis gecombineerd en maken daarmee de Cygnus-kitcar, een klassieke auto op basis van een 2cv. Een bijzonder voertuig dat oogt als een echte oldtimer, gemaakt van een polyester carrosserie, gemonteerd op het chassis van het oude en degelijke franse autootje.

[image=224352]

Ze maken van een lelijke eend, een elegante zwaan. Een oude afgedankte auto krijgt een tweede leven. Als Cygnus. Vandaagis nog te zien hoe dat in zijn werking gaat tijdens een open dag tot 17.00 uur aan de Koperslagerstraat 31.
Cygnus is een familiebedrijf en het enthousiasme straalt ervan af. In 2008 hebben Marja en Ruud het concept overgenomen. Daarvoor werden de polyester body’s al door het bedrijf Verpol Design van Ruud Verbeek gemaakt. Na het bouwen van hun eerste auto, kregen ze de smaak te pakken en toen ze de kans kregen het over te nemen gingen ze, inclusief zoon Joris, de uitdaging aan. In mei 2009 was de eerste presentatie met twee nieuwe kleuren en vernieuwde snufjes op de citromobielbeurs in Utrecht. Ook stond de Cygnus tussen de Bugatti’s op de beurs van Klassiek Totaal. Verschil moet er zijn. De Cygnus-kitcar is er al vanaf 4000 euro voor de doe het zelver. Met alles erop en eraan kom je wel aan de 10.000 euro. Het is allemaal handwerk. Ruud en Marja hebben veel verstand van polyester, ze kunnen er alles van maken. Ze knapten bijvoorbeeld De Liggende Dame op die in de bocht van de A50 ligt in Uden. Samen met de opdrachtgever werken ze aan de auto en maken alles naar wens. Tijdens de open dag is een film te zien hoe dat gaat.

Onderdelen
Inmiddels rijden er twintig van deze auto’s rond en ze zijn allemaal verschillend. Nog vijf zijn er in de maak. Ze rijden door heel Europa. “Eendjes zijn er nog genoeg te vinden en onderdelen ook. Vaak staan ze al jaren stil ergens in een schuur. We houden alleen het chassis over. Voor we alles eraf halen, moet de eend geschouwd worden door de RDW (Rijksdienst voor Wegverkeer). Het chassisnummer moet kloppen. Na de oplevering moet de Cygnus gekeurd worden als nieuwe auto. En die is dan sterker dan de oude eend ooit geweest is. Wij werken er 70 uren aan, maar er een hobbyist doet er gemiddeld 100 uur over. Het is ook echt een auto voor de hobby, iedereen kan hem bouwen met ons pakket. Het is heel erg leuk om mensen te begeleiden tijdens dat proces.”
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant