Afbeelding

Huurders voelen zich niet gehoord door Area, ‘De communicatie is het grootste probleem’

Wonen 2.299 keer gelezen

UDEN | De bewoners van appartementencomplex Kruisherengaard in Uden hebben zich verenigd omdat zij vinden dat hun klachten door verhuurder Area niet serieus worden genomen. “Als Area onderbouwd kan uitleggen waarom dingen gaan zoals ze gaan is het goed”, vertelt Peter Kox. “Maar we krijgen van hen alleen te horen dat we niet tekort worden gedaan.”

Peter Kox en Jan Smets vertegenwoordigen de bewoners van de 31 appartementen aan De Cour. “De communicatie is het grootste probleem”, aldus Kox. Hij en zijn medebewoners vinden dat hun klachten over het tuinonderhoud en de verhuur van een deel van hun gezamenlijke ruimte aan een derde partij niet serieus genomen worden. Zij willen uitleg van Area maar zeggen deze niet te krijgen. Area is echter van mening dat de bewoners wel degelijk antwoord krijgen op hun vragen. “Als je onderbouwd kan uitleggen waarom het gaat zoals het gaat dan is het goed. ‘Nee’ is ook een antwoord, als je dat onderbouwt. Maar je kunt het niet afdoen met ‘Jullie worden niet tekort gedaan’. We hebben altijd te maken met mensen zonder beslissingsbevoegdheid en het is elke keer iemand anders”, aldus Kox. Smets: “We zouden twee keer per jaar samen in gesprek gaan, maar daar is nooit iets van gekomen.”

Verhuur
De eerste klacht die de bewoners hebben is de verhuur van een deel van de gezamenlijke ruimte aan Carousel Groen, een organisatie voor dagbesteding binnen BrabantZorg. Volgens de bewoners is deze verhuur onrechtmatig omdat de gezamenlijke ruimte ook aan hen toebehoort. Kox: “Wij kunnen die ruimte nu alleen in overleg met Carousel Groen gebruiken. Dat gaat goed, die verstandhouding is optimaal. Maar Area en Carousel Groen genereren zo wel beiden geld over onze hoofden.” Daarnaast is voor de bewoners ook niet duidelijk hoeveel Carousel Groen meebetaalt aan de energiekosten in de gezamenlijke ruimtes, ook aangezien hun ruimte geen eigen meters heeft. “De thermostaat voor alle radiatoren in de gezamenlijke ruimte zit in hun ruimte, dus als zij hem omhoog zetten wordt alles verwarmd”, legt Kox uit. “Als we Area om de rekeningen vragen dan lezen we in hun reactie tussen de regels door, ‘Jullie kunnen toch niet beoordelen of het klopt’.”

Tuinonderhoud
De tweede klacht van de bewoners is dat de tuin niet goed wordt bijgehouden. Kox: “Dolmans voert namens Area het tuinonderhoud uit. Ze komen één keer per jaar, maar Dolmans beweert vaker te komen. Er wordt regelmatig gras gemaaid, maar het onderhoud van de perken laat te wensen over.” De bewoners hebben bij Area geklaagd over het gebrek aan onderhoud. “Zij verwezen ons door naar Dolmans. Maar toen we bij Dolmans gingen klagen kregen we weer van Area te horen dat Dolmans een personeelstekort heeft. Area schaart zich altijd achter hun partners en doet niets met onze klachten.” Kox: “Onze generatie ziet dit als diefstal, we betalen wel voor onderhoud maar krijgen het niet.” Onderhoud in eigen beheer wordt door Area niet toegestaan.

Reactie Area
Een woordvoerder van Area geeft aan dat zij de vragen van de redactie niet willen beantwoorden. Zij vinden dat hun antwoorden aan de bewoners wel degelijk onderbouwd zijn. “De bewoners worden al jaren gehoord en krijgen onderbouwde antwoorden, maar niet altijd hun gelijk. We nemen hun klachten serieus, onderzoeken ze en informeren hen uitgebreid.”

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant