
In gesprek met Prins Jeffrey: ‘Dit was altijd mijn grootste wens’
Carnaval 6.136 keer gelezenUDEN | Wie is de Prins van Uden nou eigenlijk? En hoe kijkt hij tegen zijn nieuwe rol aan? Wij waren benieuwd en maakten een gezellig praatje met Jeffrey!
Jeffrey Voorn werd 38 jaar geleden geboren in het ziekenhuis in Oss. Hij groeide op aan de Wijnkers en later verhuisden ze naar de Lavendelstraat. Hij heeft twee broertjes. Zijn moeder was kassière en zijn vader laborant bij Campina. Zijn opa Frans van Wely was oud-directeur van de Pius X school. Jeffrey had een fijne jeugdtijd. Samen met zijn opa Henk was hij dagelijks bezig met het verzorgen van hun postduiven.
door: Henk Lunenburg
Welke opleidingen heb jij gevolgd?
“Ik wist al op jonge leeftijd wat ik wilde worden, accountant of advocaat. Na de basisschool ging ik naar de havo op het Kruisherencollege. Na 2 jaar heb ik op het Zwijsen College in Veghel mijn havo afgerond. Hierna heb ik een deeltijd opleiding Accountancy gevolgd in Eindhoven en daarna ben ik gaan werken. Sinds 2018 run ik samen met twee partners een financieel en fiscaal adviesbureau Accuraadgevers. Gelukkig zijn de meeste carnavalsactiviteiten in het weekend en in de avond, anders zou ik het Prins zijn moeilijk kunnen combineren met mij werk.”
Hoe vierde jij altijd carnaval?
“Samen met mijn vrienden vierden we zeer uitbundig carnaval. Dat deden we in Uden, Veghel, Den Bosch en omliggende dorpen. In de coronatijd was dat natuurlijk niet mogelijk, maar vorig jaar heb ik het weer opgepakt.”
Hoe ziet je gezin eruit?
“Liam is mijn 5-jarige zoon uit mijn vorige relatie. Als Liam bij mij is genieten we van samen Lego bouwen, en hij tennist bij Park Hoeven. Vorig jaar op wintersportvakantie leerde ik Irmy kennen. Zij woont in Schijndel en carnaval vierde ze altijd in Den Bosch. We zijn echte bourgondiërs; eten, drinken en gezelligheid staat centraal in onze relatie en we golven samen. Dit jaar zouden we met carnaval op vakantie gaan, maar dat pakt nu even iets anders uit.”
Hoe en wanneer ben je gevraagd om Prins Porcellus de 57e te worden?
“Dat ging niet helemaal vlekkeloos. Ik werd in oktober door iemand geappt voor een nep-werkafspraak. Dat kwam voor mij niet goed uit, mijn agenda zat vol en een paar dagen later ging ik op vakantie. Ik stelde nog voor om een van mijn collega’s te sturen. Omdat voor De Knoerissen de tijd begon te dringen ben ik thuis overvallen. Om 22.11 uur zat ik in mijn pyjama met Irmy te bellen toen er werd aangebeld. Ik was helemaal niet blij met zo’n laat bezoekje. Dat veranderde toen Christ de Wit met Opperknoeris Mark Nederhof en Knoerissenbestuurders Stefan Veen en Dave de Jongh aan de deur stonden en mij de vraag stelden: ”Wil jij onze nieuwe Prins Porcellus worden?” Het was altijd mijn grootste wens dus zei ik direct: “Ja, zo kan ’t ok!” Irmy staat voor de volle honderd procent achter mijn beslissing. Samen gaan we er een mooi carnavalsjaar van maken.”
Heb je er moeite mee gehad om het geheim te houden?
“Ja, dat was niet altijd even gemakkelijk. Ik ben altijd een open boek en nu moest ik iets stil houden wat ik liefst van de daken wilde schreeuwen. Het allerbelangrijkste vond ik dat mijn moeder het niet te horen kreeg. Zij gaat altijd naar de eerste pronkzitting en ik wist dat ze weer kaartjes had. Ik was er ook heel zeker over dat ‘het vraagteken’ niet in mijn tuin geplaatst zou worden. Bij De Knoerissen waren ze daar niet zo zeker over.”
Wat was de act die ze bedacht hadden voor de onthulling?
“Tijdens een spectaculaire act met de Raad van Elf werd het spel ‘Wie is het’ gespeeld. Alle leden hadden een varkensmasker op en een bord in hun hand waarop stond wie ze voorstelden. Een van de leden is achter de coulisse gebleven en ik heb zijn plaats ingenomen. Ik bleef als laatste over. Mijn masker werd afgezet en ik kreeg alle attributen die bij Prins Porcellus horen. Mijn eerste speech had ik goed voorbereid en die werd goed ontvangen. Ik denk dat het motto van dit jaar ook heel goed bij mij past. Volgens Irmy zeg ik vaak: “Maakt mij niet uit, zo kan ’t ok. Ik ben de moeilijkste niet.”
Hoe waren de reacties op je onthulling?
“Het is niet te geloven hoeveel berichtjes er op mijn telefoon zijn binnen gekomen. Ik heb te weinig tijd om ze allemaal te lezen, laat staan om ze te beantwoorden. Maar ik beloof dat ik mijn best ga doen om het alsnog te doen. Op de Verlengde Velmolen, bij ons kantoor, is ons pand ook prachtig versierd. Dat zal ook wel weer zorgen voor leuke reacties.”
Naar welk evenement kijk jij het meeste uit?
“Ondanks dat ik nu pas lid ben van de Knoerissenfamilie, ben ik wel bekend met alle activiteiten die zij voortreffelijk organiseren. Als ik toch iets moet noemen dan zijn Feest der Feesten en de Knoerissen Knuffel twee evenementen die ik heel belangrijk vind. Deze mensen zijn speciaal, die verdienen extra aandacht. De optocht is ook iets waar ik naar uitkijk. Het lijkt mij zo gaaf om samen met de Opper en mijn Adjudant en de Raad van Elf hoog op de prinsenwagen de optocht te bekijken. Dat maak je maar eens in je leven mee.”
Heb je nog een mooie boodschap voor de Ujese Knoerissen en Mienekes?
“Knoerissen en Mienekes, keigaaf dat ik jullie Porcellus LVII voor een jaar mag zijn! Samen gaan we er een te gek jaar van maken! Zo kan ‘t ok!”
















