Archieffoto van een informatieavond over de N264.
Archieffoto van een informatieavond over de N264. Foto: Henk Lunenburg

Provincie legt uit, waarom de rotondes na 20 jaar toch weer kruisingen worden

Verkeer en vervoer 6.787 keer gelezen

UDEN | Het ombouwen van drie rotondes op de N264/Lippstadtsingel naar kruisingen kan weer doorgaan nu duidelijk is dat er geen stikstofvergunning nodig is. Maar uit de Facebookreacties blijkt dat niet altijd duidelijk is waarom de provincie ervoor kiest om die rotondes om te bouwen naar kruispunten, ditmaal met ‘slimme’ verkeerslichten. Woordvoerder Pieter Meulman van de provincie Brabant geeft uitleg. 

In 2004 werden deze rotondes juist aangelegd om de toen bestaande kruisingen te vervangen. Mensen vragen zich in de Facebookreacties af of de doorstroom door verkeerslichten niet verslechtert. “Het verkeersaanbod is simpel te groot voor stoplichten, slim of niet. Men kan beter de huidige rotondes zodanig ombouwen dat ze niet meer geschikt zijn als racebaan om ander verkeer in te halen, dus enkelbaans”, aldus een Facebookgebruiker. Anderen vragen zich af of de stilstaande auto’s bij het verkeerslicht niet tot meer uitstoot leiden. “Stoplichten zorgen ook weer voor meer stikstof omdat wachtende auto’s staan te pruttelen voor het stoplicht.”

Waarom is er gekozen voor kruisingen met zogenaamde iVRI’s (intelligente verkeersregelinstallatie)?
Meulman legt uit: “Als je nu naar het verkeersbeeld kijkt op de N264 zijn er vooral in de ochtend- en avondspits verkeersopstoppingen. Dit komt door het vele verkeer op de rotondes, waardoor deze niet meer goed functioneren. Verkeer kan niet goed meer op de rotondes komen vanaf de zijtakken en de rotondes lopen vol met auto’s. Als je met stoplichten gaat werken in combinatie met grotere opstelvakken en er voor zorgt dat de stoplichten met elkaar communiceren, dan blijkt op basis van de verkeersmodellering dat het verkeer minder stilstaat dan nu en dat de doorstroming op de N264 verbetert.”


‘De rotondes op de N264 functioneren niet goed meer door opstoppingen’


Is de doorstroming op een rotonde niet beter dan bij verkeerslichten? 
“In eerste aanvang wel. Zolang er op de rotondes geen opstoppingen ontstaan kan een rotonde goed functioneren. Helaas is op basis van de verkeersmodellering de conclusie dat de huidige rotondes Wilhelminastraat en Velmolen nu niet en ook in de toekomst niet bestendig zijn voor de afwikkeling van het verkeer. Dit blijkt uit onderzoeken (2018 en 2020) die zijn uitgevoerd, klachten over de doorstroming en het beoordeelde verkeersbeeld voor 2040.”

Zorgen stoplichten niet voor meer uitstoot door stilstaande auto’s?
“Doordat de kruisingen beter doorstromen is er minder uitstoot.”

Waarom is er in de periode 2000-2004 voor gekozen om de kruisingen om te bouwen tot rotondes als er nu weer kruisingen terug komen? 
“De onderzoeken van destijds en daarbij behorende verkeerscijfers bleek dat de rotondes de afwikkeling van het verkeer konden verbeteren. Ten opzichte van de kruisingen, zoals die er op dat moment lagen.”

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant