Erwin, Aaron en Astrid in het theater waar 'Passie voor Pasen' wordt opgevoerd.
Erwin, Aaron en Astrid in het theater waar 'Passie voor Pasen' wordt opgevoerd. Foto: Henk Lunenburg

Passie voor Pasen vertaalt verhaal naar deze tijd: ‘Je hoeft er niet religieus voor te zijn’

Kunst en cultuur 245 keer gelezen

UDEN | Maar liefst zestig lokale zangers en zangeressen lieten zich afgelopen weekend horen in Theater Markant, tijdens de audities voor het theaterstuk ‘Passie voor Pasen’. Voor de ogen (en oren) van de Londense vocal coach Aaron Newland-Bentley, regisseuse Astrid Radoes uit Oss, en choreograaf Erwin van der Wouw uit Oss lieten de auditanten zien wat zij in hun mars hebben.

Sven Derix, hoofd techniek bij Theater Markant, initieerde het idee van ‘Passie voor Pasen’, samen met directeur Jan Wouda. Dankzij hun enthousiasme over ‘eindelijk weer eens een echte musical van en door Maashorst’ kon het stuk daadwerkelijk op poten gezet worden. Met de zoektocht naar ensemble-zangers en backing vocals is het begin gemaakt voor de musical die in maart 2023 op de Udense planken staat. De cast, met onder anderen professionele namen als Maurice de Greef, Roman van der Werff en Maaike Widdershoven, was al compleet. Om er een echte Maashorst-productie van te maken worden orkest, koor, dansers en backing vocals zoveel mogelijk gezocht in de eigen gemeente. Maar de kracht ligt ‘m ook juist in mix tussen lokaal talent en professionals, vindt vocal-coach Aaron: “Door die samenwerking ontstaat er iets heel moois. Het is erg belangrijk dat iedereen in het theaterstuk uiteindelijk op hetzelfde level samen iets neerzet. We willen iedereen beter maken, en doordat de amateurs met de professionals samenwerken, wórden ze ook beter.”

Tijdloos
Aaron, Astrid en Erwin kennen elkaar vanuit de theaterwereld al 10 jaar lang. “We hebben dezelfde denkwijze en manier van lesgeven”, vindt Erwin. “We proberen alle drie veel met humor te werken, en vinden het belangrijk iedereen met dezelfde ogen te bekijken. Prof of geen prof.” Maar dat de initiatiefnemers het theaterstuk op hoog niveau willen neerzetten, is wel duidelijk. “Het publiek is kritisch en wil spektakel zien”, weet de ervaren Astrid. “We hebben het stuk al een keer in het in het openluchttheater in Berghem opgevoerd; daar was het een groot succes. Wat het sterk maakt, is het tijdloze verhaal, wat iedereen kent.” De vergelijking met The Passion is al snel gemaakt, maar dat is volgens de drie niet helemaal terecht. “Ja, het basisverhaal is hetzelfde en op The Passion geïnspireerd, maar in ons stuk wordt het verhaal op een nieuwe manier, andere manier verteld”, zegt Erwin. “Het grote verschil zit ‘m in de liedjes. Er komt een berg aan verschillende songs voorbij, van Queen tot Kansas, Simon and Garfunkel, Bach en Anouk. Dit alles wordt gebracht door een live orkest. Het is echt musical theater.” Astrid vult aan: “Met de songteksten en teksten die we gebruiken, brengen we het verhaal naar de tijd waar we nu in leven. Mensen kunnen hun eigen gedachten daarbij de vrije loop laten. En daar hoef je niet religieus voor te zijn!”

Uitdaging
Er worden zo’n 35 mensen uitgekozen voor het ensemble, met een vijf- of zestal achtergrondzangers- en zangeressen. “Het wordt een mooie uitdaging voor iedereen”, voorspelt Aaron. “Meedoen is namelijk meer dan zingen alleen. Het is óók acteren.” In september volgen de audities voor het orkest en de dansers. Mocht het stuk aanslaan, dan weet Erwin wel wat ze willen: “Om de 2 jaar deze musical neerzetten. Dat is toch fantastisch?”

Uit de krant

Uit de krant