Afbeelding
ADVERTORIAL

De do’s en don’ts van voedingssupplementen

Algemeen 2 keer gelezen

Voedingssupplementen zijn hot. Het maakt haast niet uit om welke stof het gaat of welk doel gediend moet worden, of er is een geschikt voedingssupplement te koop. Dat is natuurlijk erg fijn, maar het grote aanbod neemt ook risico’s met zich mee. Je wilt namelijk kwalitatief goede supplementen gebruiken en zeker geen stoffen in je lichaam krijgen die er eigenlijk niet in thuis horen. Als je op de volgende vijf zaken let, kan je veilig supplementen gaan gebruiken.

Kies voor een betrouwbaar merk
Meteen de belangrijkste uit deze lijst. Als je voedingssupplementen gaat kopen, kies dan voor een bekende naam en een betrouwbaar merk. Er zijn gelukkig meer dan genoeg betrouwbare bedrijven. Zolang voor je een bedrijf zoals Vitakruid kiest, weet je zeker dat je goed zit. Vitakruid is marktleider op dit gebied. Ga vooral niet in de duistere hoekjes van het internet speuren. Als je niet weet wat je koopt (en dus in je lichaam gaat stoppen) weet je ook niet wat er in je lijf gaat gebeuren. Met alle gevaren van dien.

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid
Misschien heb je de vergelijking met 10 liter sinaasappelsap weleens gehoord. Als het over gezond eten en drinken gaat, wordt geroepen dat het ook niet goed is om 10 liter sinaasappelsap naar binnen te gieten. Wat overigens volledig waar is. Houd je aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Goede supplementen geven dit op de verpakking aan, en anders kan je altijd nog wat research op internet plegen. Zolang je niet over de dagelijks aanbevolen hoeveelheid gaat, is er niks aan de hand.

Multi of enkel?
Multivitaminen zie je niet alleen op pakken frisdrank staan (overigens helemaal niet zo gezond als doet vermoeden), maar ook op supplementen. Multivitaminen zijn vooral geschikt als je vitaminen en mineralen wilt aanvullen. Je hebt ook supplementen met slechts één voedingsstof in. Deze zijn ideaal voor bijvoorbeeld vegetariërs, die een specifieke voedingsstof missen.

Let op met allergieën
Het is helaas niet zo simpel dat je een vitamine of mineraal in een pil kunt stoppen en klaar bent. Er is altijd een verbindingsstof of hulpstofje nodig. In goede supplementen zitten zo min mogelijk hulpstoffen. Lees ook altijd goed de verpakking. In de verbindingsstoffen kunnen uitlokkers van allergieën zitten. Gluten, gist, soja en lactose zijn veel voorkomende stoffen die allergieën uitlokken. Kijk ook meteen naar eventueel toegevoegde kleur- en smaakstoffen.

De prijs
De prijs is altijd belangrijk. Dat is bij voedingssupplementen niet anders. Ga vooral niet te veel besparen op de aanschaf. Het is zeker niet zo dat een goedkoop supplement beter is. Het tegendeel is waar. Daarom, om nog maar even terug te komen op punt 1, kies voor een bekende naam. Dit kan wat duurder zijn dan supplementen van sommige andere supplementen, maar zo weet je wel zeker dat je geen verkeerd spul in je lichaam gaat stoppen. En dat ben je aan je lichaam verplicht.

Uit de krant

Uit de krant